ultima postare pusa pe blog enciclopedid 3

marți, 23 septembrie 2014

Cătina, numită și 'ginsengul românesc' - iată ce minuni face
Cătina, numită și 'ginsengul românesc' - iată ce minuni face Cătina - Ginsengul românesc
Beneficiile fructelor de cătină nu au fost descoperite de părinţii de mai sus. Cei care au depistat întâia dată cât de bine pot ele să facă au fost tracii, hindușii, grecii, chinezii, mongolii, celţii și slavii. |n cantitatea uriașă de vitamina C - mult peste citrice sau peste măceș - și prin mult înţeleg înmulţit cu zece - stă mare parte de puterea cătinii.
I se spune și ginsengul românesc, dar și cel mai bun vaccin antigripal - asta se potrivește de minune cu primul efect benefic simţit de mine după câteva săptămâni în care mi-am început zilele cu ea.
Este plină și de vitaminele A, B, E, K, dar și de fosfor, potasiu, magneziu, fier. Despre betacaroten, ce să mai zicem - are peste nivelul conţinut de morcov. Adăugaţi aminoacizii esenţiali, acizii grași esenţiali și veţi obţine o minunăţie de fruct.
Cum consumăm cătina
Nu vă împiedică nimeni să nu o mâncaţi exact așa cum a fost ea culeasă (cu mare greutate, căci ramurile sunt spinoase, de aici și preţul ridicat). Eu, după prima gură de cătină pură m-am strâmbat din toate încheieturile și m-am declarat în favoarea variantei în miere naturală - se păstrează mai bine, ne e mai mare dragul să o luăm zilnic și adăugăm și binefacerile mierii, dacă într-adevăr am luat-o din sursă sigură.
Mai există și varianta atât de lăudată a uleiului de cătină - vorbim imediat și despre plusurile lui.
O mai puteţi consuma și ca sirop, impreună cu miere, dar și ca dulceaţă - când am isprăvit borcanul cu care mi-am început articolul, m-am refugiat într-un borcănel de dulceaţă de cătină fără zahăr pe care, surpriză, n-am putut să-l termin - gustul puternic acrișor, fără ajutorul mierii nu mi-a fost tocmai pe plac. Așa că, testaţi mai multe variante până când o găsiţi pe cea care vă încântă.
Beneficii cătina
Ca să îi dăm o mare mână, chiar un braţ, de ajutor imunităţii noastre, asta e clar. Acum, să o luăm punctual. Este considerată un bun antiinflamator, cicatrizant, antibiotic și chiar anticancerigen. Despre uleiul pe care vi-l lăudam mai sus, se spune că ar avea puterea să scadă nivelul colesterolului, să ajute în ulcerul gastric, în afecţiuni circulatorii și hepatice.
In cazul uzului intern, căci se folosește și extern la afecţiuni oftalmologice, dermatoze, psoriazis, acnee etc, are un anume efect și asupra depresiilor, tumorilor, faringitei. Ne-ar ajuta și în greaua problemă a stresului care ne tot bântuie zilele. Există și referiri la beneficiile ei afrodiziace sau la capacitatea de a amâna efectele neplăcute ale îmbătrânirii.
De unde cumpărăm cătina și cât costă?
Dacă vă treziţi  în toiul iernii că aţi vrea niște cătină, sau chiar în primăvară ori vara devreme, nu veţi putea merge în pieţe să o alegeţi după bunul plac. Perioada ei de glorie pe tarabe este sfârșit de august până spre încheierea toamnei. Desigur, puteţi da de borcănele magice și pe tarabele ţărănești când nu mai sunt fructele, dar tot mai bine o puneţi cu mânuţa dumneavoastră în congelator sau în miere.
Preţul unui kilogram de fructe se învârtea în jurul cifrei de 15 lei în București când abia apăruseră. Apoi, au mai dispărut din lei. Ideal este să consumăm din cea care crește sălbatic, însă greu de crezut că vom afla întreaga și, mai ales, adevărata istorie a bobiţelor de pe tarabă.
Dacă v-am făcut curioși, vă îndemn să treceţi iarna ce vine cu ea - câte o lingură de cătină cu miere pe stomacul gol în fiecare dimineaţă - iar în martie-aprilie să trageţi singuri concluziile acestor fructe atât de lăudate.

Autor: Csid.ro
Sursa: www.csid.ro  Marti, 23 Septembrie 2014

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu